woensdag 28 september 2016

Koper bewerken

In 2015 begon Seppe Van den Schoor met het maken van koperen beeldjes. Eerst gewoon uit belangstelling. Hij had op zolder nog een koperen buis gevonden en wilde er iets mee maken. De eerste resultaten vielen mee en hij begon zich te verdiepen in manieren om de figuurtjes die hij maakte meer realistisch en expressief te maken.

De zoektocht was niet echt gemakkelijk want hij vond nergens informatie over het werken met koper op een kunstzinnige manier.

De eerste stap die hij nam was het vervaardigen van het gereedschap dat hij nodig had. Zo ontwierp hij een rudimentaire hamer om de beeldjes reliëf te geven.  Daarnaast maakte hij een aantal stempels die de gewenste vorm hadden om de reliëfvorm nog te benadrukken.



Via een kennis waar hij een beeldje voor had gemaakt verkreeg hij een aambeeld en een geschikte hamer voor het fijnere werk. Hij bleef zelf gereedschap maken dat beter en beter was afgestemd op de verschillende manieren van bewerken. Op bovenstaande afbeelding ziet u naast de hamers en stempels ook het aambeeld, de houten mal om ronde vormen uit te slagen en de loden schijf die als ondergrond dient om koper terug  plat te hameren.

De figuren die Seppe maakt zijn uniek in de zin dat er vanwege het feit dat het handwerk is nooit twee exact dezelfde resultaten uit het scheppingsproces komen. Ondertussen kunnen we wel spreken van vier perioden of generaties van beeldjes. Hieronder vind u een overzicht.

Eerste generatie.

Deze beeldjes werden gemaakt uit de resten van een koperen buis.  Ze werden gemaakt voor de familieleden die elk in een bij hen passende situatie uitgebeeld werden. De vormen zijn nog erg primitief en er is geen sprake van enig reliëf of uitdrukking. Dat komt grotendeels door het feit dat de buis eerst nog vlak geklopt moest worden.

Tweede generatie

Seppe haalde zijn inspiratie hiervoor bij zijn twee kleindochters die beiden naar de dansschool gaan. De eerste figuurtjes waren dan ook allemaal danseresjes. Daarnaast wilde hij ook andere manieren van vormgeving uitproberen. Hij experimenteerde bijvoorbeeld met de figuurtjes zo vorm te geven dat ze letters vormden. Aan het einde van deze periode werd het concept van danseresjes uitgebreid naar Spaanse danseressen en toreadors. De beeldjes zijn herkenbaar aan het feit dat ze wel reliëf maar weinig uitdrukking hebben.

Derde generatie

Hieronder vallen de eerste figuren die reliëf combineren met uitdrukking. De gezichten ‘spreken’ meer. Er komen nu ook vele diverse onderwerpen aan bod. De beeldjes gingen vooral naar kennissen en net als in de eerste generatie werden die afgebeeld in een voor hen typische pose of met typische attributen. Seppe begon ook met andere materialen te experimenteren. Zo kregen de danseresjes bijvoorbeeld een balletrokje in tule en werden juwelendoosjes gestoffeerd. We zien ook de pogingen om koper te kleuren door verhitting opduiken.

Vierde generatie

Deze beeldjes en figuren werden voor het eerst te koop aangeboden aan het grote publiek. De afwerking is nog verder verfijnd door alweer nieuwe materialen en methodes van bewerking. Het kleuren door verhitting staat hier ook duidelijk op een hoger niveau dan bij de vorige generaties. Er is nu ook de mogelijkheid om beeldjes en figuren op aanvraag te laten maken in een onderwerp naar keuze.



Het creatieve proces

Het begint allemaal met het selecteren van het materiaal, rood of geel koper. Dan word er een vorm op het koper getekend die vervolgens uitgeknipt word met een metaalschaar. Die ruwe vorm kan dan bijgevijld worden tot de vormen naar wens zijn. Dan is er de fase van het opschuren. Daarna word de vorm in reliëf gehamerd om expressie toe te voegen. Als laatste onderdeel van de productiefase worden de beeldjes drie maal gevernist.



In de afwerkingsfase worden eventueel andere materialen toegevoegd (zoals op boven-staande foto de tule rokjes) en worden de figuurtjes op een houten sokkel geplaatst en getekend met Seppe’s handtekening.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten